Tips & Tricks

Sint-Caecilia Seizoen20242025

Welkom op deze pagina van Sint-Caecilia Lutjebroek. Vanaf nu kun je hier wekelijks het repetitieschema en de aantekeningen terugvinden.
Op deze pagina vind je onder andere:
- De Programma's
- De aantekeningen per repetitie
- Het aankomende repetitieschema
- Demo's
- Geluidsvoorbeelden
en meer....
Aantekeningen Repetities 2025
- Kies datum -->
- 28 mrt 2025
- 04 apr 2025
- 11 apr 2025
- 18 apr 2025
- 25 apr 2025
- 02 mei 2025
- EXTRA - 40 MINUTE CHALLENGE
(Kies hierboven een repetitiedatum om de aantekeningen te lezen)
Repetitieschema
- Stevie Wonder
- Top Of Rob de Nijs
- Alma Latina
Aantekeningen voor 28 mrt 2025
Nieuwe Muziek
We gaan starten met nieuwe muziek. We gaan op weg naar Koningsdag en Happy Beursday.
Focus
Tot aan de zomervakantie is de focus op ritmiek. We gaan aan de slag met 'lastige' ritmes.
Zowel in het leerlingorkest als het harmonieorkest zal de focus op ritme liggen.
De komende tijd heb je de metronoom nodig. gebruik hiervoor de uitgedeelde tuners/metronoom of download een gratis app.
Het doel is om te oefenen met:
- samengestelde ritmes
- syncope
- vasthouden van de pulse
- interne klok --> tempo
Tip: luister alvast naar de geluidvoorbeelden op de website.
Speciale aandacht voor:
- Slagwerk: Maak zodra alle muziek bekend is weer een overzicht van alle instrumenten die je nodig hebt.
- Metronoom: mocht je nog behoefte aan een metronoom laat het even weten aan mij.
NTO op visite
Deze vrijdag komen de eerste NTO'ers op visite, geef ze een warm welkom!
Ze zullen in ieder geval aansluiten bij het leerlingorkest. Maar ik hoop ook dat ze nog even blijven luisteren bij het harmonieorkest.
Swingende Happy Beursday
Het ziet er naar uit dat we een swingend optreden gaan geven tijdens Happy Beursday. De muziekcommissie heeft gekozen voor lichte muziek en dat gaan we laten horen. We verkennen de aankomende tijd verschillende muziekstijlen. Dit sluit prima aan op het focuspunt: ritme.
Latin
We hebben latin muziek in Alma Latina. Verschillende latin grooves volgen elkaar op in deze herkenbare muziek.
Blues
We spelen een langzame en snelle blues in The Blues Factory. Er zijn naast solistische passages ook mooie stukken om een breed big-band geluid te laten horen.
Ballroom - Charleston
In de moderne muziek hoor je weer veel invloeden terug van vroeger. Een aantal hits uit de top 40 bevatten invloeden van romantische jazz, muziek uit de jaren '30 tot '60. In het begin van die periode was vooral de charleston populair om te dansen. Met That crazy Charleston gaan we de dansvloer op.
Rhythm-and-blues, Soul
Met de muziek van Stevie Wonder in Concert mag het orkest zich van zijn zwoelste kant laten horen, want ondanks de opzwepende ritmiek moet soulmuziek 'cool' gespeeld worden. De soulballads zijn uitgesproken romantisch. Ook deze muziek dient geheel in stijl gespeeld te worden.
Pop
Uiteraard mogen popnummers niet ontbreken. Dit jaar gaan we natuurlijk voor de muziek van Claude: we spelen zowel zijn grootste hit Ladada als zijn songfestivalnummer C'est la vie. We zullen dit samenspelen met de leerlingen en de NTO'ers. Voor hen komen er vereenvoudigde partijen.
In verband met het overlijden van Rob de Nijs spelen we een aantal van zijn grootste hits in de medley Top of Rob de Nijs.
Ook laten de trombones zich nog een keer horen in I will follow him.
Repetitieschema
- Top of Rob de Nijs
- The Blues Factory
- Stevie Wonder in Concert
- That Crazy Charleston
- Alma Latina
- Ladada
Aantekeningen voor 04 apr 2025
Opdracht:
Luister deze week en volgende week veelvuldig naar de muziekvoorbeelden op deze website.
Deze week de eerste oefening met betrekking tot een beter inzicht in ritmiek.
Succes!
GRAAG ALLEN AANWEZIG OP 11 APRIL ivm START RITMIEK MODULE !!
NTO op visite (2e keer)
Deze vrijdag komen NTO'ers weer op visite, geef ze een warm welkom!
Ze zullen in ieder geval aansluiten bij het leerlingorkest. Maar ik hoop ook dat ze nog even blijven luisteren bij het harmonieorkest.
Repetitieschema
- Top of Rob de Nijs
- Ritmiek Kick-Off
- Stevie Wonder in Concert
- The Blues Factory
- That Crazy Charleston
- Alma Latina
- Ladada
Aantekeningen voor 11 apr 2025
(Extra) Opdracht:
Ter voorbereiding op de komende weken - luister nogmaals veelvuldig naar de muziekvoorbeelden op de website. Hierdoor gaat de muziek in je hoofd zitten.
Thuis instuderen:
Voor deze week graag de volgende passage nakijken:
- Stevie Wonder - Maat 1 tot 37
Belangrijk is dat je (uiteraard met metronoom) de passages rustig instudeert. Ritmisch is dit arrangement best een uitdaging en dient in eerste instantie zeer strak ingestudeerd te worden met elkaar. Als op een later tijdstip de 'feel' van het stuk bekend is dan kunnen we het wat losser spelen.
Aanwijzingen bij Stevie!
Denk bij het instuderen aan het volgende:
- Baslijn en slagwerk gedurende het hele stuk de basis.
- Slagwerk dus oefenen op strakhouden van het ritme en samenspel met bas in de gaten houden.
- De zestiende noten swingen, dus niet de achtsten.
- Rusten zijn ook echt rusten, niet per ongeluk doorspelen in de rusten.
- Kwartnoten een beetje breed aanzetten (klank maken!)
- Noten met een staccatoteken kort, de overige noten breed, ook de zestienden onder een boog.
Belangrijke maten:
(vb. 10-4 betekent maat tien, tel 4)
- Maat 7 en 8 doorspelen zoals besproken - tenorsax, trombone en euphonium.
- Maat 8 baslijn goed timen in de opmaat naar 9.
- Xylofoon en fluit spelen samen op mt 9 en verder. Dit is een versiering en mag niet de boventoon voeren.
- Altsax, tenorsax, hoorn - Maat 12-3 tot 14-2 is een opvulling. Het eerste deel wat sterker tussen melodielijn in en tweede deel (vanaf 13-4) subtieler.
- Melodielijn in trombone en euphonium op maat 9 wordt overgenomen door Alt- en Tenor Sax op maat 14-3, zorg dus voor soepele overgang met elkaar.
- Maat 16-2 begint voor Alt- Tenor- en Baritonsax , hoorn, trombone en bariton met een slur!
- Maat 18-4 is een achtste in de opmaat naar 19, dus geen zestiende spelen. Deze noot is eveneens weer mf !
- Slide whistle op 20-4 op één tel uitvoeren.
- Maat 21 Trombone juiste ritmiek toepassen: achtste rust - achtste noot - zestiende rust - achtste noot ! Dus de tweede noot in de maat komt korter op de tel waardoor het swingt.
- Maat 23-3 fluit, hobo, altsax en tenorsax juiste ritmiek inoefenen, hulp in de geluidsvoorbeelden aanwezig (voorbeeld 1).
idem op 28 maar nu ook met klarinet. - Maat 29 tot 37 is geschreven in "call and respond" stijl. De hout-instrumenten worden afgewisseld met de brassinstrumenten van het orkest.
- Maat 29 is voor het hout en hoog hout. Denk eraan dat de zestiende swingen, dus de eerste noot op de tweede tel is direct in swing!
- Maat 31 is voor het koper, begin met een korte slur. Deze maat is behalve de eerste noot volledig syncopisch.
- Maat 33 is weer voor het hout. Let op de baslijn, die valt in na de vierde tel, lastige inzet!
- Maat 35 is dan weer voor het koper. Zorg voor de juiste ritmiek, hulp in de geluidsvoorbeelden aanwezig (voorbeeld 2).
Ritmiek presentatie:
Deze week ook de eerste presentatie met betrekking tot een beter inzicht in ritmiek.
Succes deze week!
40 minuten challenge
Met een kort gedachte-experiment startte ik deze week een uitdaging voor het orkest. Op het tabblad hierboven met de gelijnamige titel vind je de informatie hierover terug. Lees dit goed door.
NTO op visite (afronding)
Wat was het gezellig druk de afgelopen twee weken vanaf 18:30. We hebben een mooie groep van 16 muzikanten van het NTO mogen verwelkomen. Hopelijk kiezen een aantal van de muzikanten voor ons mooie orkest. Aan het enthousiasme van de leden zal het niet liggen. We hebben fijn gemusiceerd met elkaar. Ook ons slot met de speciaal aangepaste partijen van Martinique was succesvol. Hopelijk hebben we de deelnemers een goed inkijkje kunnen geven in ons gezellige leerlingorkest. Fingers crossed!
Repetitieschema
- Stevie Wonder in Concert (thuisstudie)
- The Blues Factory
- That Crazy Charleston
- Alma Latina
Aantekeningen voor 18 apr 2025
(De nog steeds geldende) Extra Opdracht:
Ter voorbereiding op de komende weken - luister nogmaals naar de muziekvoorbeelden op de website. Hierdoor gaat de muziek in je hoofd zitten.
Thuis instuderen:
Voor deze week graag de volgende passage nakijken:
- Stevie Wonder - Maat 38 tot 74
Aanwijzingen bij Stevie (herhaling)!
- Baslijn en slagwerk gedurende het hele stuk de basis.
- Slagwerk dus oefenen op strakhouden van het ritme en samenspel met bas in de gaten houden.
- De zestiende noten swingen, dus niet de achtsten.
- Rusten zijn ook echt rusten, niet per ongeluk doorspelen in de rusten.
- Kwartnoten een beetje breed aanzetten (klank maken!)
- Noten met een staccatoteken kort, de overige noten breed, ook de zestienden onder een boog.
Belangrijke maten:
(vb. 10-4 betekent maat tien, tel 4)
- Begin op maat 38 met een mooi decrescendo.
- Janine gebruikt hier vibes = vibrafoon. Voor nu even imiteren met zachte stokken op klokkenspel.
- Direct op maat 39 opletten op het tempo. Het gaat op zich in een vlot tempo.
- Maat 40 en 41 goed in balans zoals geoefend afgelopen repetitie.
- Maat 42 in klarinet - begeleiding mooi subtiel houden. Mooie samenwerking zoeken met de basklarinet. Slagwerk ook subtiel, conga's gebruiken voor een 'Bossa Nova' gevoel.
- 49 mp-mf inzetten, zeer subtiel de extra instrumenten toevoegen. Bariton heeft hier solo.
- Maat 52-53 goede timng toepassen door fluit, hobo en klarinet.
- In maat 57 gebeuren twee dingen tegelijk én het moet allebei te horen zijn:
- Subtiel crescendo in altsax, tenorsax, hoorn, trombone en bariton
- Trompet ritmiek max mf. - Maat 58, de 'inslagen' moeten spatgelijk. Oefen dit met de metronoom. Oefen ook max mf.
- Voor iedereen: Oefen met overbindingen (syncopen). Laat deze de groove niet vertragen. Wees ook helder in je accenten. Deze geven een extra dimentie aan de groove van het stuk.
Opdracht Ritmiek:
Deze week een voor jou lastig ritme inleveren bij de dirigent. Je kunt dit ritme overschrijven of even aangeven in welk muziekstuk en welke maat het betreffende ritme staat.
Succes deze week!
Opgestuurde maten
Stevie Wonder 58 t/m 74 - trompet
Top of Rob B eerste maten - klarinet
Top Of Rob 194 t/m 203 - Euphonium
De nieuwe muzikanten op visite
"Jullie zijn geen NTO'ers meer, jullie zijn nu muzikanten"... daarmee sloot Wouter Hakhof het slotconcert af van het Nieuw Talenten Orkest 2025. Een grrot succes zo blijkt voor de verenigingen en ook voor Sint-Caecilia. Wij mochten maar liefst 10 nieuwe leden verwelkomen in het leerlingorkest. Daarnaast waren nog twee muzikanten aangeschoven die even bij ons kwamen kijken. Dus wellicht worden het er nog meer. Maar in ieder geval is het een bijzonder mooi aantal nieuwe leden. Bedankt aan iedereen die hier een bijdrage aan heeft geleverd!
Repetitieschema
- Stevie Wonder in Concert (thuisstudie)
- That Crazy Charleston
- Ladada / C'est La vie
- Alma Latina
Aantekeningen voor 25 apr 2025
Thuis instuderen - The Blues Factory
Duidelijk een muziekstuk dat jullie snel in de vingers zullen hebben. Het is van af het eerste moment goed opgepakt. Om ervoor te zorgen dat we hier zo min mogelijk tijd aan kwijt zijn zodat we de andere stukken meer aandacht kunnen geven: oefen deze week even die paar lastige loopjes tot je ze goed kunt uitvoeren. Dan kunnen we deze met 1 a 2 weken afvinken.
Thuis instuderen - Stevie Wonder
Voor deze week graag Stevie Wonder volledig doornemen. We hebben inmiddels de moeilijkste ritmiek gehad. Dus aankomende vrijdag spelen we het stuk in één keer door.
Thuis instuderen - That Crazy Charleston
Afgelopen vrijdag speelden we Crazy Charleston. Deze speelden we ongeveer op tempo = 90. Dat is ook de snelheid waarop je het voor nu moet instuderen. Het gaat in deze fase om het accuraat uitvoeren van de ritmische figuren. Dan kunnen we dit de komende weken steeds sneller doen (het uiteindelijke tempo is 2x zo snel)
Opdracht Ritmiek:
Mocht je het nog niet hebben gedaan... stuur deze week nog even je persoonlijke ritmische struikelpunt door. Dat geeft mij inzicht.
Tot nu toe opgestuurde maten:
Stevie Wonder 58 t/m 74 - trompet
Top of Rob B eerste maten - klarinet
Top Of Rob 194 t/m 203 - Euphonium
Top Of Rob 192 - 193 - Trombone
Stevie Wonder 31-32-35-36 - Trombone
Crazy charleston 89-92 - Trombone
Succes
Repetitieschema
We starten met een korte introductie over de komende weken. Op welke manier zal ik met jullie werken aan het inzicht in ritmes. Hieruit volgt een eerste opdracht die je thuis moet doen.
Onderdeel Ritmiek - deel 1: bouwstenen gebruiken om syncopen te leren spelen
- Stevie Wonder in Concert
Onderdeel expressie en uitvoering: 'hoe het niet moet?'
We proberen wat we net hebben geleerd uit in onze Alma Latina.
- Alma Latina
- That Crazy Charleston (thuisstudie)
- Ladada / C'est La vie
- Top Of Rob de Nijs
Aantekeningen voor 02 mei 2025
Thuis instuderen - That Crazy Charleston
Qua ritmiek een lastig stukje muziek. Hier even goed naar kijken. Graag t/m maat 100 studeren.
(herhaling -->) Afgelopen vrijdag repeteerden we Crazy Charleston. Deze spelen we nu ongeveer op tempo = 90. Dat is ook de snelheid waarop je het moet instuderen. Het gaat in deze fase om het accuraat uitvoeren van de ritmische figuren. Dan kunnen we dit de komende weken steeds sneller doen. Het uiteindelijke tempo is 2x zo snel.
Thuis instuderen - Stevie Wonder
Voor deze week graag Stevie Wonder volledig weer doornemen. We hebben inmiddels de moeilijkste ritmiek gehad. Afgelopen vrijdag konden we het stuk al redelijk goed doorspelen. Wat echt nog ontbreekt is die 'soul' in de muziek. Deze verkrijgen we door nog meer in de stijl van Stevie Wonder te spelen. Goede syncopen maken, ritmisch 'elkaar vinden': deze muziek is niet mooi als het heel rigide (stijfjes) gespeeld wordt. In eerste instantie moeten we de ritmiek onder elkaar krijgen om daarna wat losser te gaan spelen.
Ritmiek:
Verschillenden van jullie hebben inmiddels voorbeelden toegezonden van maten waarin een 'lastig' ritme wordt ervaren. In mindere mate zag ik ook problemen in snelle loopjes, vooral passages waarin er ook nog toevallige voortekens staan.
Dat laatste daar kan ik niet zo heel veel mee, omdat dit in mijn optiek veelal een kwestie is van slow practice en dan steeds een beetje opvoeren. Ook kun je eens rondvragen aan je collega's of je docent of er voor die specifieke passage een mogelijkheid is dit middels hulpgrepen of een andere muzikale truc makkelijker te maken.
Die 'lastige' ritmes, daar kan ik dan wel weer iets mee. Ook in groepsverband. Mijns inziens bestaan er geen lastige ritmes (vandaar de aanhalingstekens hierboven) . Ritmes die als moeilijk worden gezien hebben vaak de onderstaande kenmerken volgens muzikanten. We kunnen ze indelen in de volgende categorieen: notatie, gevoel, inzicht, fysiek
Notatie
- Notatieprobleem, het ritme staat lastig genoteerd: "Ik zie niet waar de tel zit".
Gevoel
- De puls of onderliggende maat is onduidelijk: "Ik raak steeds de tel kwijt".
- Het ritme wordt geïsoleerd gelezen, zonder muzikale context: "Ik weet niet hoe dit moet klinken binnen het geheel".
Inzicht
- Je ziet het soort ritme voor het eerst: "Ik ken dit rime niet".
- De notatie oogt verwarrend of intimiderend: "Het ziet eruit als hogere wiskunde". (Bijvoorbeeld syncopen over maatstrepen, ongewone verdelingen of vreemde accenten.)
- Er ontbreekt een intern patroonbesef of gevoel voor structuur: "Ik hoor of voel niet hoe dit logisch in elkaar zit".
(Het ritme wordt benaderd als een reeks losse noten, in plaats van als een patroon met een interne logica of herhaling.)
Fysiek
- Er zit spanning of angst op het fragment: "Ik weet dat dit moeilijk is, dus het gaat sowieso niet lukken".
(De verwachting van mislukking beïnvloedt de uitvoering.) - Er is motorische onzekerheid bij het uitvoeren: "Ik weet wel hoe het moet, maar mijn handen of adem werken niet mee".
Ervaring
- Gebrek aan ervaring met vergelijkbare ritmes of stijlen: "Dit soort ritmes kom ik zelden tegen, dus ik weet niet goed hoe ik ermee om moet gaan".
(Muzikale vertrouwdheid bouwt zich op door herhaling – zonder die ervaring voelt een ritme sneller ‘vreemd’ of moeilijk.)
Opdracht:
Hierboven staat een aantal 'problemen' die je kunt ervaren bij het spelen van ritmische figuren. Kijk eens voor jezelf waar de problemen bij jouw vooral uit voortkomen. Doe dit uiteraard zonder oordeel over jezelf. Niets is 'fout' of 'stom'. Het gaat om zelf inzicht verkrijgen zodat je het kunt verbeteren. Dit geeft uiteindelijk meer speelplezier. Plus dat je beter kunt aangeven tijdens repetities op welke manier ik je kan helpen.
De 40-minuten-challenge
– een gezamenlijke uitdaging-
Muziek maken in een orkest is iets bijzonders. Het vraagt niet alleen om samenklank, maar ook om voorbereiding. Om thuis al even te proeven aan de lastige passages, de frasering in te studeren, of simpelweg je partij beter te leren kennen.
Toch weet ik ook hoe het gaat: het is druk, de week vliegt voorbij, en voor je het weet is het alweer vrijdagavond. Dat is helemaal begrijpelijk. Maar het betekent soms ook dat we tijdens de repetitie veel tijd kwijt zijn aan opstarten, in plaats van aan verdiepen. En juist dat verdiepingselement maakt samen musiceren zo mooi en betekenisvol.
Daarom ben ik gestart met iets nieuws: de 40-minuten-challenge. Een uitnodiging aan ieder orkestlid om wekelijks 40 minuten thuis te studeren. Niet in één keer, niet perfect, maar gewoon – beetje bij beetje. Het gaat niet om controle of prestatie, maar om bewust bezig zijn met de muziek die we samen willen laten klinken.
Waarom deze challenge?
De challenge is geen doel op zich. Ik hoop er een aantal dingen mee te bereiken:
Meer muzikaal zelfvertrouwen – doordat je thuis nét even weet waar je inzet komt, of hoe die ene lastige loop moet klinken.
Meer ruimte voor verdieping tijdens de repetities – zodat we op vrijdagavond verder kunnen komen dan alleen noten spelen.
Meer plezier in het proces – want er gaat weinig boven het gevoel dat iets lukt, dat je groeit, dat je bijdrage gehoord wordt in het geheel.
Een cultuur waarin we eigenaarschap nemen over onze rol in het orkest, met ruimte voor ieders tempo en mogelijkheden.
Betere balans tussen individuele inzet en groepsresultaat – zodat we elkaar kunnen versterken in plaats van inhalen.
Dat is voor mij geen vorm van druk uitoefenen, maar juist een vorm van samen verantwoordelijkheid nemen. En dat kan alleen als iedereen het op zijn of haar eigen manier mag invullen.
Een gedachte-experiment als start
Ik heb de challenge afgetrapt met een gedachte-experiment tijdens de repetitie. Een uitnodiging om even stil te staan bij de vraag: wat zou er gebeuren als iedereen 40 minuten per week zou investeren in zijn of haar partij?
De reacties daarop waren verschillend. Sommigen waren enthousiast, anderen hadden hun bedenkingen. Dat snap ik. Nieuwe ideeën brengen nu eenmaal iets teweeg. Soms roept het vragen op, soms zelfs weerstand. Dat mag er allemaal zijn. Voor mij is het belangrijk dat we open blijven praten en luisteren – naar elkaar, en naar wat we samen willen bereiken.
Hoe werkt het?
Veertig minuten per week. Niet als verplichting, maar als richtlijn.
Je hoeft niets bij te houden, maar je mag het natuurlijk wel doen. Sommigen houden het bij in een notitieboekje, anderen gebruiken een oefen-app. Alles telt mee: het oefenen van lastige noten, toonvorming, luisteren naar opnames, of gewoon het doornemen van je partij. Wat voor jou werkt, werkt.
Je kunt je studie bijvoorbeeld verdelen over drie korte momenten (bijv. 3 x 15 minuten), of twee wat langere sessies. Maak het zo laagdrempelig mogelijk. Kies een fragment dat je lastig vindt, zet een metronoom aan, speel het traag, en werk toe naar een vloeiende versie. Of zoek een opname op van het stuk dat we spelen en luister mee met je partij in de hand.
Ook handig: kijk af en toe op de repetitiepagina voor extra aanwijzingen of markeringen. Soms zet ik daar gerichte opmerkingen bij die je kunnen helpen om thuis te focussen op wat écht verschil maakt.
De challenge loopt voorlopig tot maart 2026, tot wanneer we ons jaarlijkse winterconcert spelen. Onderweg plannen we een paar momenten om samen terug te kijken: wat heeft het opgeleverd, wat werkte niet, en wat nemen we mee voor de toekomst?
Heldere afspraken voor de repetitie
Goede voorbereiding helpt, maar ook de repetitie zelf verdient aandacht. Daarom wil ik een paar eenvoudige, maar belangrijke afspraken met jullie delen:
- De repetitie start om 19:30 uur. Zorg dat je ruim op tijd bent zodat je rustig kunt inspelen, stemmen en je instrument klaar hebt staan vóór we beginnen.
- Blijf geconcentreerd tijdens het spelen. Korte pauzes zijn er voor ontspanning, maar tussendoor houden we gesprekken tot een minimum. Als je praat terwijl een ander speelt, mis je wat er gebeurt – en leid je af.
- Als ik afsla of iets wil zeggen, word dan zo snel mogelijk stil. Zo kunnen aanwijzingen helder worden doorgegeven zonder tijd of energie te verliezen.
- Noteer wat belangrijk is. Markeringen in je partij, tempo-aanduidingen of aandachtspunten zijn er niet voor de show – ze helpen je om gericht te oefenen.
- Luister actief naar elkaar en naar het geheel. Samenspel begint bij aandachtig luisteren – niet alleen naar de dirigent, maar ook naar je sectie en de balans van het orkest.
- Respecteer elkaars inzet. Ieder maakt tijd vrij om hier te zijn. Laten we die tijd samen zo goed mogelijk benutten.
Tot slot
Oefenen is geen wedstrijd. Het is gewoon: liefde voor muziek, een beetje inzet, en samen iets moois maken zonder dat we vrijdagavond opnieuw het wiel moeten uitvinden.
Programma's, voorbeelden, oefenmateriaal
Happy Beursday concert
Deze blues, in twee delen, schetst de bijna verdwenen textielindustrie in het oosten van Nederland. De compositie werd geschreven in opdracht van de sluiting van de bleekfabriek in Eibergen, in de provincie Gelderland. Het werk begint met een meeslepende, langzame en authentieke blues die symbool staat voor de verdwenen textielindustrie, die deze regio haar identiteit gaf.
Vervolgens volgt een snelle blues in jazzy rockstijl, waarin een vernieuwde identiteit het optimisme voor de toekomst weerspiegelt. Daarna klinkt een vleugje nostalgie, gezongen door de muzikanten van de band ("Sing the Blues"), maar alles komt uiteindelijk goed in de krachtige slotakkoord.
Video
Audio - Voorbeelden
Op dit moment nog geen audio voorbeelden
Extra oefenmateriaal
Voor dit muziekstuk geen extra oefenmateriaal.
Tips & Tricks
