• 06 523 602 23
  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
  • Dagelijks van 8:00 - 22:30

Tips & Tricks

Image

Sint-Caecilia Seizoen20242025

Image
INFO!

Aantekeningen Repetities 2025

(Kies hierboven een repetitiedatum om de aantekeningen te lezen)

TEMPLATE

Repetitieschema

Het nieuwe jaar is goed gestart. We hebben de Polar Express goed doorgenomen, Among The Clouds en Cleopatra.

Aantekeningen

Aantekeningen voor aankomende week zijn te vinden onder tabblad 10 januari

Repetitieschema

  1. Polar Express
  2. Hummel Gets The Rockets (nieuw in map)
  3. Funny Mallets
  4. Cleopatra
  5. Among The Clouds

Aantekeningen voor 10 jan 2025

We zijn weer begonnen
We zijn begonnen met het doorspelen van Polar Express. We gaan dit verder uitpluizen en tot in de puntjes verzorgen. Ik heb afgelopen week al veelvuldig stilgestaan bij de zuiverheid tijdens het spelen. Dit zal de komende weken samen met ritmiek het standaardthema zijn. Dat betekent niet dat de andere zaken zoals toonvorming, balans, en intonatie minder belangrijk zijn.

Zuiverheid

Of je zuiver speelt of niet hangt af van vele factoren. We zullen deze de komende weken benoemen en je krijgt oefeningen mee om de zuiverheid te oefenen. Het oefenen met de zuiverheid gaat niet zonder tuner. Deze tuners waren vroeger vrij prijzig, gelukkig kunnen we tegenwoordig gratis apps dowloaden. Ook kun je gebruik maken van een tuner van mij gedurende dit seizoen. Ik neem deze vrijdag mee.

Zuiverheid en ritmiek zijn de kernwoorden tot de zomervakantie!

Wat gaan we allemaal aanpakken dit half jaar:

  1. Zuiverheid in de secties
  2. zuiverheid in het hele orkest
  3. Ritmische vaardigheden opbouwen voor lastige ritmiek
  4. Inzicht in het correct instuderen van lastige ritmes thuis

Wat verwacht ik van de orkestleden:

  1. Participatie tijdens de oefeningen en uitleg op de repetities
  2. Minimaal 2 x 30 minuten thuisstudie per week
  3. Hulp bieden aan elkaar binnen secties

Tip: 2 x 30 minuten is beter dan 1 x een uur!

Speciale aandacht voor:

Slagwerk - deze week een overzicht maken van de stukken en de verdeling van het slagwerk. Tekening maken van de opstelling voor het winterconcert.

Repetitieschema

  1. Hummel gets the Rockets
  2. Cleopatra
  3. Funny Mallets
  4. What a wonderful World
  5. Among the clouds

Aantekeningen voor 17 jan 2025

Zuiverheid Basics

We zijn begonnen met de eerste oefening in het zuiver spelen : afstemmen. Dit zullen we de komende weken herhalen totdat het orkest dit supersnel en zuiver kan. Dat gaat enorm veel tijd schelen tijdens de repetities.

Wat kun je zelf doen vóór het afstemmen tijdens de repetitie?

  1. Zorg ervoor dat je op tijd aanwezig bent
  2. Blaas je instrument warm (routine)
  3. Stem alvast af met je eigen stemapparaat (tuner)
  4. Let aan het begin op de hoboïste/ Fluitiste - als die gaat staan gaan we gezamenlijk stemmen.
  5. Eerst wordt de stemtoon voor het hout gespeeld = A (442 Hz)
  6. Controleer je stemming en pas je stemming aan indien nodig
  7. De A (442 Hz) wordt herhaald. Controleer nogmaals een pas indien nodig aan.
  8. Nu wordt stap 5 t/m 7 herhaald op Bb voor de koper instrumenten.
  9. Controleer na de pauze nog even je stemming.

Stemming controleren thuis.

Zoals ik afgelopen repetitie liet zien kun je de volgende oefening doen.

  1. Kies thuis een korte passage uit een muziekstuk waarin een grote(re) toonsafstand zit.
  2. Controleer je stemming van je instrument.
  3. Controleer daarna de eerste toon van de passage die je gaat spelen, zorg dat je deze zuiver speelt als je de oefening begint.
  4. Speel daarna toe naar de toon die je wilt controleren.
  5. Zodra je deze toon bereikt houdt je de toon aan (fermata) en controleer je op de tuner of je deze toon zuiver speelt. Doe dit 3- 5 keer en let op of je de toon over het algemeen te hoog of te laag speelt. Geef met een pijltje aan op je bladmuziek of je de boot hoger of lager dient te intoneren om zuiver te spelen.
  6. Speel hierna de passage nog een aantal keer door en probeer de betreffende toon zo zuiver mogelijk te spelen.

Zoals aangegeven graag minimaal 2 x 30 minuten per week inroosteren om te oefenen. Dit geldt uiteraard voor het hele orkest.

Repetitieschema

Inspelen - Stemmen

  1. Among The Clouds
  2. Hummel Gets The Rockets
  3. Funny Malllets

Pauze

  1. Polar Express
  2. I Will Follow Him

Aantekeningen voor 24 jan 2025

Zuiverheid 2

We zijn een stapje verder gegaan met de zuiverheid. Voor we kunnen afstemmen met een tuner moeten we kunnen omrekenen welke noot wij spelen en welke noot er klinkt.

We weten dat niet elk instrument dezelfde stemming heeft. Blaasinstrumenten worden niet altijd in C-stemming genoteerd (de standaard concertstemming). Hieronder de meest voorkomende stemmingen:

  • C-instrumenten (concertstem): Fluit, hobo, fagot en trombone. De gespeelde noot is dezelfde als de klinkende toon.
  • Bes-instrumenten: Klarinet, trompet, tenorsaxofoon. Een gespeelde C klinkt als een Bes.
  • Es-instrumenten: Altsaxofoon, baritonsaxofoon. Een gespeelde C klinkt als een Es.
  • F-instrumenten: Hoorn. Een gespeelde C klinkt als een F.

Klinkend is wat er klinkt. Genoteerd is wat er op je blaadje staat.

Instrument

Genoteerd een C

Klinkend een:

Genoteerd een G

Klinkend een:

C

C

G

Bes

Bes

F

Es

Es

Bb

F

F

C

In dit schema kijk je eerst van links naar rechts en daarna van boven naar beneden. Links (1e kolom) staat de stemming van je instrument. ben je dus een klarinet dan is de tweede regel jouw regel. Ben je een AltSax dan is de derde regel jouw regel.

Wil je verder weten hoe het zit? Kijk dan hieronder naar de voorbeelden.

Voorbeeld voor de BES instrumenten:

Aan de hand van het schema hierboven kun je het volgende zien.

Wanneer een Bes instrument een C speelt klinkt er een Bes. Jouw instrument klinkt een toon lager. Dit wordt ook een grote secunde genoemd. Eén toon bestaat uit twee halve toonsafstanden. Wanneer je dus een toon speelt die op je bladmuziek genoteerd staat, speel je dus in werkelijkheid klinkend één toon lager.

Omgedraaid is hetzelfde waar. Op je bladmuziek staat de toon die moet klinken altijd één toon (twee halve toonsfastanden) hoger genoteerd.

Anders gezegd: Jouw instrument speelt dus altijd in een toonsoort die één hele toon hoger ligt dan de C instrumenten.

Samenspelen:

We nemen de fluiten als voorbeeld. Zij zijn C-instrumenten en wat zij genoteerd spelen klinkt ook zo. C = C.

Wil je nu als bes-instrument meespelen met een fluit die in de toonladder van C speelt, dan staan er dus bij de fluiten GEEN voortekens aan de sleutel. Zij spelen de tonen:

C - D - E - F - G - A - B - C (de toonladder van C die ook werkelijk klinkt als de toonladder van C)

Nu begrijp je inmiddels dat de Bes instrumenten diezelfde tonen niet spelen. Zij spelen zoals hierboven uitgelegd namelijk een hele toon hoger dan de fluiten. Om hetzelfde te kunnen klinken als de fluiten speel je dus een hele toonsoort hoger. Je komt dan uit om de toonladder van D.

D - E - F# - G - A - B - C# - D

Als de fluiten een toonladder van C spelen dan spelen bes-instrumenten een toonladder van D.

Hopelijk is dit duidelijk zodat je onderstaande kunt onthouden en toepassen.

Een besinstrument speel en schrijf je één toon hoger dan klinkend gevraagd.

Tuning:

Dan weet je nu dus dat je standaard tuner altijd een toontje lager aangeeft dan wat je speelt. Speel je een C dan zie je een Bes. Speel je een G dan zie je een F.

Andersom ook weer waar: Wil je jouw C afstemmen dan moet je volgens de tuner dus een zuivere Bes spelen.

Voorbeeld voor de Es instrumenten:

Aan de hand van het schema hierboven kun je het volgende zien.

Wanneer een Es instrument een C speelt klinkt er een Es. Jouw instrument klinkt anderhalve toon hoger. Dit wordt ook een kleine terts genoemd. Een kleine terts bestaat uit drie halve toonsafstanden. Wanneer je dus een toon speelt die op je bladmuziek genoteerd staat, speel je dus in werkelijkheid klinkend anderhalve toon hoger.

Omgedraaid is hetzelfde waar. Op je bladmuziek staat de toon die moet klinken altijd anderhalve toon (drie halve toonsfastanden) lager genoteerd.

Anders gezegd: Jouw instrument speelt dus altijd in een toonsoort die anderhalve toon lager ligt dan de C instrumenten.

Samenspelen:

We nemen de fluiten als voorbeeld. Zij zijn C-instrumenten en wat zij genoteerd spelen klinkt ook zo. C = C.

Wil je nu als Es-instrument meespelen met een fluit die in de toonladder van C speelt, dan staan er dus bij de fluiten GEEN voortekens aan de sleutel. Zij spelen de tonen:

C - D - E - F - G - A - B - C (de toonladder van C die ook werkelijk klinkt als de toonladder van C)

Nu begrijp je inmiddels dat de Es-instrumenten diezelfde tonen niet spelen. Zij spelen zoals hierboven uitgelegd namelijk anderhalve toon lager dan de fluiten. Om hetzelfde te kunnen klinken als de fluiten speel je dus anderhalve toonsoort lager. Je komt dan uit om de toonladder van A.

A - B - C# - D - E - F# - G# - A

Als de fluiten een toonladder van C spelen dan spelen Es-instrumenten een toonladder van A.

Hopelijk is dit duidelijk zodat je onderstaande kunt onthouden en toepassen.

Een Es-instrument speel en schrijf je anderhalve toon lager dan klinkend gevraagd.

Tuning:

Dan weet je nu dus dat je standaard tuner altijd anderhalve toon hoger aangeeft dan wat je speelt. Speel je een C dan zie je een Es. Speel je een G dan zie je een Bes.

Andersom ook weer waar: Wil je jouw C afstemmen dan moet je volgens de tuner dus een zuivere Es spelen.

ONDERSTAANDE IS NOG NIET VOLLEDIG.....

Voorbeeld voor de F instrumenten:

Aan de hand van het schema hierboven kun je het volgende zien.

Wanneer een F instrument een C speelt klinkt er een F. Jouw instrument klinkt vijf tonen lager. Dit wordt ook een kwint genoemd. Een kwint bestaat uit zeven halve toonsafstanden. Wanneer je dus een toon speelt die op je bladmuziek genoteerd staat, speel je dus in werkelijkheid klinkend vijf tonen lager.

Nu volgt er specifiek voor de F instrumenten iets ingewikkelds. Een kwint omlaag betekent in dit geval dat je méér dan de helft van een toonladder omlaag transponeert. Geschreven wordt dat een kwart omhoog.

Ga je vanuit C een kwint omlaag dan kom je bij de F.

Omgedraaid is hetzelfde waar. Op je bladmuziek staat de toon die moet klinken altijd vijf toon (zeven halve toonsfastanden) hoger genoteerd.

Anders gezegd: Jouw instrument speelt dus altijd in een toonsoort die een kwint lager ligt dan de C instrumenten.

Samenspelen:

We nemen de fluiten als voorbeeld. Zij zijn C-instrumenten en wat zij genoteerd spelen klinkt ook zo. C = C.

Wil je nu als F-instrument meespelen met een fluit die in de toonladder van C speelt, dan staan er dus bij de fluiten GEEN voortekens aan de sleutel. Zij spelen de tonen:

C - D - E - F - G - A - B - C (de toonladder van C die ook werkelijk klinkt als de toonladder van C)

Nu begrijp je inmiddels dat de F-instrumenten diezelfde tonen niet spelen. Zij spelen zoals hierboven uitgelegd namelijk een kwart lager dan de fluiten. Om hetzelfde te kunnen klinken als de fluiten speel je dus anderhalve toonsoort lager. Je komt dan uit om de toonladder van A.

A - B - C# - D - E - F# - G# - A

Als de fluiten een toonladder van C spelen dan spelen Es-instrumenten een toonladder van A.

Hopelijk is dit duidelijk zodat je onderstaande kunt onthouden en toepassen.

Een Es-instrument speel en schrijf je anderhalve toon lager dan klinkend gevraagd.

Tuning:

Dan weet je nu dus dat je standaard tuner altijd anderhalve toon hoger aangeeft dan wat je speelt. Speel je een C dan zie je een Es. Speel je een G dan zie je een Bes.

Andersom ook weer waar: Wil je jouw C afstemmen dan moet je volgens de tuner dus een zuivere Es spelen.

Repetitieschema

Inspelen vanaf 19.20 - stemmen 19.30

  1. Hummel gets The Rockets
  2. I Will Follow Him
  3. Among The Clouds
  4. What A Wonderful World
  5. Polar Express
  6. Cleopatra

Aantekeningen voor 31 jan 2025

Hummel Gets The Rockets
Oefen met name de passage vanaf E.

En zoals gezegd allemaal de voortekens, en toevallige voortekens aantekenen zodat we geen foute tonen meer spelen.

Zuiverheid 3

Afgelopen week heb ik geen oefening omtrent zuiverheid gedaan. Aankomende week zal ik weer een korte presentatie geven met daarbij een oefening in het kunnen luisteren naar de toonhoogte (te hoog of te laag?)

Repetitieschema

  1. Cleopatra
  2. Funny mallets
  3. I Will Follow Him
  4. Hummel Gets The Rockets
  5. Polar Express
  6. Among The Clouds

Aantekeningen voor 07 feb 2025

Slow-Practice
Zoals in de presentatie duidelijk werd wordt er vaak 'te snel' geoefend thuis. Probeer elke oefensessie eens een stapje terug te nemen.

Repetitieschema

  1. Hummel Gets The Rockets
  2. Polar Express
  3. Funny mallets
  4. I Will Follow Him
  5. Among The Clouds
  6. Cleopatra

Vandaag ook weer de focus op Hummel gets The rockets. Deze moet echt nog even goed aangepakt worden. Alle andere nummers komen ook voorbij.

Programma's, voorbeelden, oefenmateriaal

Winterconcert 2025

Dit opbeurende werk neemt je mee naar een wereld van dromers, terwijl ze in slaap vallen met de vredige klanken van bellen, windgongen en kloktonen, om vervolgens wakker te worden met een intens vol orkestgeluid in een wereld waar ze de hemel bezitten. Dit is een fris, eigentijds arrangement met een, over het algemeen, optimistisch gevoel terwijl het thema effectief wordt ontwikkeld voor de verkwikkende conclusie. Een spannend, energiek stuk!

Video

Audio - Voorbeelden

Extra oefenmateriaal

Momenteel nog geen extra oefenmateriaal voor dit muziekstuk

Tips & Tricks

Image
//