repetities tot uitvoering
Aantekeningen Repetities 2025-2026
- Datumkeuze -->
- Seizoen 2024-2025
- 29 aug 2025
- 05 sept 2025
- 12 sept 2025
- 19 sept 2025
- 26 sept 2025
- 03 okt 2025
- 10 okt 2025
- 17 okt 2025
- 24 okt 2025
Maak een keuze uit de data hierboven voor de aantekeningen van die repetitie of klik hiernaast op belangrijke items!
Terugblik & Vooruitblik20252026
Het afgelopen seizoen draaide het om samen sterker worden als orkest. We zijn bezig geweest met drie belangrijke zaken: toonvorming, balans en ritmiek. Daarmee hebben we samen de basis gelegd voor mooiere, krachtigere en meer bewuste muziek. Het is niet zomaar een jaar geweest, maar het begin van een nieuwe weg — met nieuwe uitdagingen, nieuwe accenten en nieuwe energie. En het kost tijd, doorzettingsvermogen en samenwerking, maar juist daardoor is die weg zo prachtig!

"Muziek maken is een gedeelde verantwoordelijkheid:
je hebt elkaar nodig!"
Step 1 – Toonvorming
De basis begint bij de klank. We werkten met lange tonen en besteedden aandacht aan een ronde, zuivere aanzet. We experimenteerden met puntige én ronde starts, en leerden samen het belang van een gelijkmatige luchtstroom. Zo ontstaat niet alleen een mooiere klank, maar ook bewustwording rond zuiverheid, ademsteun en techniek.
We letten op onze houding: zittend op het puntje van de stoel, met rechte rug en ontspannen schouders. Zo vermijden we onnodige spanning en ontstaat de ideale basis voor iedere noot. Bij rieten werden we ons bewust van niet te hard bijten, bij koper niet te hard drukken tegen de lippen — alles met het oog op minder vermoeidheid en een mooiere toon.
Met tuningdrones.com leerden we samen ‘spelen met zuiverheid’, door intentioneel te hoog of te laag te blazen en geleidelijk naar de juiste toon te glijden. Zo ontdekten we samen de kracht van de aural beats — en bouwden we samen verder aan één orkest met één geluid.

Tussendoor: Slow Practising
Met de techniek van slow practising namen we samen de tijd om bewust, langzaam te oefenen. Zo ontstaat niet alleen meer controle over techniek, luchtsteun en articulatie, maar ook rust en focus. Het helpt slordigheden sneller op te merken, biedt gelegenheid tot kleine verbeteringen en zorgt ervoor dat iedere noot betekenisvol klinkt. Zo ontstaat niet alleen betere techniek, maar ook meer plezier én bewustwording in iedere repetitie én thuisstudie.
Step 2 – Balans
Met een gezonde toonvorming als basis, gingen we verder met balans — het fundament waarop ons orkest staat. We ontdekten samen dat iedere sectie telt, dat de kracht ontstaat vanuit drum en bas, en dat samenklank staat of valt met bewust luisteren. Zo bouwen we niet zomaar samen muziek, maar één orkest met één geluid. Het is deze samenwerking die ons niet alleen sterker maakt, maar ons ook dichter bij ons publiek én bij onszelf brengt.

Step 3 – Ritmiek
Het derde thema, ritmiek, is voorzichtig geïntroduceerd. We legden samen de basis met achtste en zestiende noten, leerden patronen herkennen én ontdekten samen de kracht van samen ‘grooven’. Hoewel deze stap door wisselende bezetting niet volledig tot bloei is gekomen, staat deze in het komende seizoen centraal. We trekken samen deze lijn door met de vier basistechnieken die ons helpen om thuis én samen te groeien, en bieden online mogelijkheden waarmee iedere muzikant zijn of haar ritmisch gevoel verder ontwikkelt. Zo ontstaat niet alleen vooruitgang, maar ook samenhang én plezier in ons samenspel.

Repetitiestructuur & Routine
Vanaf komend seizoen brengen we deze onderwerpen samen in één vloeiende routine. Iedere repetitie start met een kort kwartiertje focus op onze basiskwaliteiten: toonvorming, zuiverheid én — in 2025–2026 — met speciale nadruk op ritmiek. Zo ontstaat niet alleen routine, maar ook focus tijdens iedere vrijdagavond. We beginnen stipt om 19:30 uur, met een duidelijke opwarmroutine waarmee iedere musicus krachtig én ontspannen van start gaat. Zo maken we samen optimaal gebruik van onze kostbare repetitietijd!
De 40‑minuten‑challenge
Onze kracht schuilt niet alleen in de vrijdagavond, maar ook thuis. Met de 40‑minuten‑challenge moedigen we iedere musicus aan om iedere week minimaal 40 minuten bewust te oefenen. Het is niet ‘even doorblazen’, maar écht met focus en plezier. Zo ontstaat vooruitgang — niet alleen bij iedere speler, maar bij ons hele orkest. Tip: liever drie keer 15–20 minuten met focus, dan één uur ‘op de automatische piloot’. Zo ontstaat niet alleen techniek, maar ook bewust musiceren.

"Als iedere musicus groeit, groeit het orkest. Zo ontstaat samenklank én verbondenheid."
Het Seizoen 2025–2026: Een Mooie Mix
Het komende seizoen staat bol van uitdagingen én mogelijkheden. In samenwerking met de muziekcommissie is een prachtig, veelzijdig programma samengesteld — met programmatische werken, pop, musical én symfonische rock — waar iedere muzikant iets in kwijt kan. Zo ontstaat niet alleen een mooi concert, maar een ervaring die ons samen verder brengt.
Met deze verdere groei komt ook een grotere verantwoordelijkheid: samen zorgen we ervoor dat we zoveel mogelijk compleet zijn. Afmeldingen worden tot een minimum beperkt, we starten op tijd én geven samen alles wat we in ons hebben. Zo bouwen we niet alleen verder aan ons orkest, maar geven we betekenis aan alles wat we met elkaar neerzetten.
Solisten in de Spotlight
- 🌟 Jithe (fluit) neemt ons mee in Sketches for Flute — met een prachtige solo vol variatie en contrast. Deze solo biedt niet alleen Jithe zelf een podium, maar vormt ook een mooie stap richting haar D-diploma!
- 🌧️ Beau (altsaxofoon) vertolkt In A Gentle Rain met gevoel en expressie, waarbij niet alleen de noten klinken, maar ook het verhaal achter de muziek tot leven komt.
- 🎷 Karin (tenorsaxofoon) brengt ons Cry Me A River — Het bekende jazznummer Cry Me a River, oorspronkelijk uit de jaren '50, is gearrangeerd voor harmonieorkest met een solistische rol voor tenorsaxofoon.
De solisten krijgen vóór de zomervakantie al hun bladmuziek, zodat ze zich in alle rust kunnen voorbereiden.
Tot Slot
Ik ben ontzettend trots op wat we samen bereikt hebben. Het afgelopen seizoen was niet zomaar een seizoen, maar het fundament onder onze verdere ontwikkeling. Het komende seizoen biedt ons de gelegenheid deze lijn door te trekken, samen te groeien én samen te ontdekken. Zo ontstaat niet alleen muziek, maar verbinding. We bouwen samen verder — met plezier én energie — aan de toekomst van Sint-Caecilia!
Repetitieschema
- The Blues Factory
- Stål Himmel
- Orion
- Alma Latina
- Soldaat van Oranje (the musical)
Aantekeningen voor 22 aug 2025
Elke week spelen we naast onze nieuwe nummers voor het volgende concert ook de reeds bekende nummers. Ik wil hier uiteraard niet te veel tijd aan besteden en ik vraag dan ook deze thuis weer up-to-date te krijgen.
The Blues Factory
Bekend van afgelopen seizoen.
Stål Himmel
Een nieuw werk in ons repertoire die het openingswerk zal worden van het volgende concert. We zetten hiermee direct een mooie sfeer neer en laten het orkest meteen stralen in de rustige beginpassage en de climax aan het eind van het stuk. De laatste paar maten ingetogen en klein eindigend als opmaat voor wat er verder nog komen gaat.
Orion
Een Concert March met een twist, een zogeheten slow march, maar daardoor beslist niet saai. De doorgaande 'puls' in het stuk maakt het een positief klinkende mars. Het slagwerk en zwaar koper 'draagt' het stuk.
Alma Latina
bekend van afgelopen seizoen. We spelen deze door om te controleren of we deze nog goed kunnen spelen. Ik ga ervan uit dat moeilijkheden in dit stuk zelf even opgelost worden zodat we deze weer snel top uit kunnen voeren (nogmaals, weinig tijd om aan de bekende stukken te werken, dus graag thuis oplossen)
Soldaat van Oranje (The Musical)
Er staat een mooi werk van Peter Kleine Schaars op het programma. De mooiste muziek uit de musical "De Soldaat van Oranje" zijn gebundeld in deze medley. Het leuke van deze musical is de diversiteit in muziekstijlen (pop, latin, tango bijvoorbeeld) die ook terugkomen in deze medley. We zullen deze medley uitvoeren in november en later in maart bij het winterconcert. We oefenen het stuk dus helemaal. Echter, we krijgen binnenkort een andere versie van het laatste deel (Morgen is Vandaag), die speciaal bedoeld is voor orkest en koor. Dit zal worden meegezongen door De Kast.
Ter voorbereiding op de eerste repetitie: lange tonen en toonladders!
Belangrijke opmerkingen
Vóór de eerste repetitie dit seizoen start kun je alvast wat thuiswerk doen. Ga alvast weer wat lange tonen blazen en kweek weer voldoende embouchure. Je kunt ook wat toonladders spelen of wat ritmische oefeningen doen. Dat maakt starten aankomende vrijdag weer net even makkelijker.
Voor de tweede repetitie van dit seizoen gaan we aan de slag met Adventure! Luister de aankomende tijd een aantal keer naar dit stuk en maak alvast aantekeningen: toonsoort, dynamiek, toevallige voortekens etc... Zorg ervoor dat je goed voorbereid bent op de tweede repetitie zodat we een vliegende start kunnen maken!
Repetitieschema
- Orion
- Adventure!
- Sketches For Flute
- Meatloaf - The Hits
- Soldaat van Oranje
- Stål Himmel
Aantekeningen voor 05 sept 2025
Sketches For Flute
Jithe zal de solo van dit stuk op zich nemen. Alle solisten hebben hun partij al voor de vakantie meegekregen. Deze week gaan we dit nummer samen met Jithe verkennen.
Adventure!
Hét studiestuk voor de aankomende maanden. Ik vraag jullie dan ook het muziekstuk goed voor te bereiden en het alvast een paar keer te luisteren en eens door te kijken.
Soldaat van Oranje (The Musical)
Graag even de sncopische melodielijnen bekijken en het gedeelte vanaf maat 17.
“Het belangrijkste in de muziek staat niet in de noten.”
- Gustav Mahler
Repetitieschema
- Stål Himmel
- SketchesFor Flute (solo Jithe)
- In A Gentle Rain (Solo Beau)
- Soldaat van Oranje
Pauze
- Adventure!
- Meatloaf The Hits
- The Blues Factory
Aantekeningen voor 12-09-2025
Stål Himmel
Gaat de goede kant op. Speel melodielijnen mooi uit. We moeten nog werken aan balans en dynamiek.
Ik ga er vanuit dat dit stuk binnen 1 a 2 weken op een goed niveau gespeeld kan worden.
Soldaat van Oranje
Helaas was het gedeelte vanaf 17 nog niet voldoende voorbereid. Dus in de herkansing deze week. De tip is om de passage rustig in te studeren en dan het tempo op te voeren. Ik ben benieuwd hoe het gaat klinken!
Meatloaf - The Hits
Afspraak: We werken in de repetitie aan dingen als balans en overdracht. Maar werk thuis aan de moeilijkere passages en het goed uitvoeren van de melodielijnen.
Adventure!
Yes! Deze week zijn we gestart met het mooie werk Adventure! Persoonlijk is het een favoriet stuk van mij . Ik hou van de energie in dit stuk, de grote dynamische verschillen en de ingetogen stukken vs. de uitbundige passages. Ik hoop dat ik dit de komende weken kan overbrengen op het orkest en dat jullie enthousiast aan het studeren slaan: Het avontuur begint thuis!
"Music produces a kind of pleasure which human nature cannot do without."
- Plato -
The NEXT step = RITMIEK!
Vorig jaar al even kort aangestipt en dit seizoen het vervolg.
We gaan bij het opstaporkest en bij de harmonie gezamenlijk starten met ritmiek.
- Wat heb je nodig voor basis ritmische vaardigheden?
- Welke middelen zijn er beschikbaar en hoe zet je ze in?
- Welke oefeningen kun je thuis doen?
Dit en meer komt het komende jaar voorbij. Het uitgangspunt is:
Terug naar de basis!
En dat bedoel ik letterlijk, want elk ritme is gebaseerd op een aantal bouwstenen die we vorig jaar al even de revue hebben zien passeren.
Deze dienen we goed te kunnen spelen, telkens te verbeteren zodat we ze door-en-door gaan begrijpen.
Ik ga jullie meenemen op een ritmische reis zodat aan het eind van dit seizoen er weinig tot geen verassingen meer zijn op ritmisch vlak.
Repetitieschema
- Adventure!
- Meat Loaf - The Hits
- Soldaat van Oranje
Pauze
Solo's:
- Cry Me A River (Karin)
- A Gentle Rain (Beau)
- Sketches For Flute (Jithe)
- Orion
Aantekeningen voor 19 september 2025
Solo's
Naast Jithe en Beau zal ook Karin een solo spelen. Deze week oefenen we Cry Me A River. We zullen de overige solo's ook spelen.
Adventure!
Er komt al een beetje vorm aan Adventure. Zoals gezegd is het van belang de aankomende tijd veel te trainen op het embouchure. Met name vanaf B dienen de achtsten en zestienden goed op tempo gespeeld te kunnen worden.
Meat Loaf
Vorige week niet meer aan toe gekomen dus dezelfde opmerkingen gelden van vorige week: melodielijnen kennen en moeilijke passages voorbereiden. Probeer thuis ook een beetje de 'stijl' van Meat Loaf in de noten te krijgen.
Soldaat van Oranje
Vanaf 17 begon het al een beetje te lopen. Probeer het tempo erin te krijgen. Luister maar even naar het voorbeeld voor een indicatie van het tempo.
"Muziek kan de wereld veranderen omdat muziek mensen kan veranderen."
-Bono-
The NEXT step = RITMIEK!
Zoals jullie vorige week konden lezen, staat dit jaar in het teken van het verbeteren van onze ritmische vaardigheden. Binnen het orkest merken we dat dit vaak een van de lastigste onderdelen is.
Regelmatig krijg ik de vraag of ik een ritme kan voorzingen, of merk ik dat ritmes niet helemaal juist worden geïnterpreteerd. Na een korte uitleg of het voorzingen is er vaak al wat verbetering, maar toch blijft er regelmatig onduidelijkheid bestaan over hoe de noten precies moeten klinken.
De komende weken gaan we hier actief mee aan de slag. We beginnen bij de basis: de pulse – de hartslag van de muziek. Vanuit die pulse bouwen we verder met verschillende muzikale bouwstenen.
Mijn overtuiging is dat deze bouwstenen nog niet altijd volledig worden herkend en gebruikt. En dat is precies waar we nu winst kunnen behalen! Met een beter inzicht in hoe deze bouwstenen zich verhouden tot de pulse, zullen ritmes veel duidelijker en logischer aanvoelen.
Ik ben ervan overtuigd dat dit ons gaat helpen om ritmes niet alleen goed te spelen, maar ook met meer zekerheid en plezier. Het wordt een mooie ontdekkingstocht waarin we samen onze ritmische vaardigheden flink gaan aanscherpen!
We zullen heel eenvoudig beginnen, zodat iedereen goed kan meekomen. Van daaruit bouwen we stap voor stap verder naar de lastigere ritmes.
Ik vraag daarbij om jullie geduld en actieve deelname. Alleen zo kunnen we samen als één orkest groeien – in ritme, in muzikaliteit en in beleving.
Repetitieschema
- Orion (5 min)
- Sketches For Flute (20 min)
- Soldaat van Oranje (30 min)
- Alma Latina (5 min)
Pauze
- Adventure! (25 min)
- Top Of Rob De Nijs (20 min)
Aantekeningen voor 26 sept 2025
Orion
Graag deze week afronden, alles goed gespeeld. Zou verder geen problemen meer moeten opleveren.
Sketches For Flute
We gaan een beetje pluizen nu we de strekking van het stuk kennen. De hoofdvraag zal zijn: hoe ondersteunen we de solist in dit stuk?
Soldaat van oranje
Ook hier gaan we flink aan werken. Attentie voor de ritmiek, slagwerk en baslijnen. Deze week zetten we de basis neer waarop we verder kunnen bouwen.
Adventure!
Vorige week hard aan gewerkt. En we hebben al behoorlijk vooruitgang geboekt. We gaan deze week uitgebreid in op twee passages uit dit stuk.
Je kunt alvast vooruitwerken door de volgende passages te oefenen:
- Vanaf C tot F
- Vanaf K tot het Eind.
Soldaat van oranje
Ook hier veel werk aan de winkel. Ik ga er nu vanuit dat 17 wel zit (drie keer is scheepsrecht?)
Deze week pluizen we 'Vrij met mij', vanaf 117 helemaal uit. Moeilijkheden hier zijn:
- Het strakke tempo van de tango vasthouden
- Samenspel fluit en trompet mt 121
- De 5/4 maat
- De baslijn mt 133 en verder
- De connectie tussen bas en slagwerk
- Het rubato gedeelte op 148
“Wie geen fouten durft te maken, speelt nooit iets nieuws.”
Alma Latina
Deze spelen we voor de pauze een keer helemaal door. Schrijf voor jezelf even op waar de problemen zitten en zorg ervoor dat die zsm weer opgelost zijn.
Top Of Rob de Nijs
Tijd om Rob weer even op te pakken. Bereid deze ook weer even voor thuis zodat we die zsm weer lekker kunnen uitvoeren.
Belangrijke opmerking!
Ik herhaal het graag nog even. Je merkt dat de repetitiesnelheid momenteel hoog ligt en een grote mate van zelfstandigheid en concentratie vraagt. We zijn met het orkest in een stroomversnelling gestapt die ons verder zal brengen en dat moeten we vasthouden.
Ga vooral thuis aan je eigen partijen studeren en zorg goed voorbereid aanwezig te zijn. Hierdoor kunnen we het tempo alsmede de kwaliteit hoog houden.
Kom je ergens niet uit? Vraag mij, je muzikale collega's of je muziekdocent. Wees bewust bezig met de muziek. Het is een hobby, maar wel een waar je wat aandacht en tijd in moet steken.
Veel plezier en succes met de studie!
Repetitieschema
- Orion
- Soldaat van Oranje
- Meat Loaf - The Hits
- In A Gentle Rain
Pauze
- Cry Me A River
- Stål Himmel
- Blues Factory
Aantekeningen voor 03 okt 2025
Orion
Doorspelen - Zou geen problemen meer mogen oplveveren, dus kijk nog even goed na.
Soldaat van Oranje - De Musical
Maat 153 tot het eind. Ook hier gaan we flink aan werken. Attentie voor de ritmiek, slagwerk en baslijnen. Deze week zetten we de basis neer waarop we verder kunnen bouwen.
Meat Loaf - The Hits
Vanaf 105 tot het eind. Dezelfde opmerkingen gelden van vorige keer: melodielijnen kennen en moeilijke passages voorbereiden. Probeer thuis ook een beetje de 'stijl' van Meat Loaf in de noten te krijgen.
In A Gentle Rain
Begeleiding goed onder elkaar zetten.
Cry Me A River
Begeleiding goed onder elkaar zetten.
Stål Himmel
Speel melodielijnen mooi uit. We moeten nog werken aan balans en dynamiek.
Blues Factory
Deze week is de Blues Factory weer aan de beurt.
“Where words fail, music speaks.”
Hans Christian Andersen
Belangrijke opmerkingen
Het tempo en de moeilijkheid van de repetities is flink toegenomen. Iedereen wordt gevraagd nog een extra stapje harder te werken. Zorg ervoor dat je thuis goed je eigen partij studeert, zodat we tijdens de repetitie efficiënt kunnen werken en het stuk beter tot zijn recht komt. Luister niet alleen naar jezelf, maar ook naar je sectie en de andere partijen; zo houden we de balans in de muziek en de sfeer in het stuk.
We werken toe naar het concert. Iedere minuut die je nu investeert hoor je straks terug in de muziek. Oefen moeilijke passages het beste langzaam met een metronoom en verhoog vervolgens stap voor stap het tempo. Zo verbeter je je techniek en krijg je meer zelfvertrouwen.
De resultaten zijn duidelijk zichtbaar, samen maken we grote stappen. Dat vraagt inzet, maar levert straks kwaliteit, plezier en trots op het podium op.
Repetitieschema
- Inspelen (nieuw!)
- Meat Loaf - The Hits
- Adventure!
Pauze
- Stål Himmel
- Soldaat van Oranje
- Rob de Nijs
Aantekeningen voor 10 okt 2025
NIEUW! Inspelen
We starten vanaf heden met een eenvoudig inspeelwerkje / koraal om even op te warmen. Vanaf nu gaan we namelijk standaard gestemd aan elk werk beginnen omdat we werken aan zuiverheid. Ook zul je gaan merken dat ik de komende weken (oktober) zal gaan focussen op struikelblokken. Middels de 'loop'-techniek gaan we passages die lastig zijn oplossen. Lees dus hieronder goed welke passages dat zijn. Dan kunnen we er snel doorheen.
Meatloaf
Start, de eerste 4 maten - vooral de gelijkheid en daar directe het goede tempo pakken in baslijn en slagwerk.
Bassdrum goede swing-achtsten spelen. Ook de melodielijnen goed uitspelen. Luister de originelen!
Het hele stuk is symfonische rock en dient ook als zodanig gespeeld te worden. Dus veel dynamiek, grootste forte (veel lucht) en superzachte piano's. Meat Loaf vertelt in elk werk een verhaal, probeer het karakter van die verhalen te grijpen en te verwerken in je spel.
22 met opmaat - begeleiding syncopes en melodielijn
30 tot 34 - trombones, euphonium en melodielijn (met opmaat)
49 tot 51 - fluit / klarinet
Vanaf 62 - klokkenspel er goed doorheen
77 tot 87 - baslijn + trombone + euphonium. Ritmiek doornemen, spatgelijk spelen
89 tot 94 - trompet melodie
Maat 105 - de 'lick' op in fluit, klarinet en saxen goed spelen.
Maat 113 - Fagot, Trombone en euphonium - melodielijn samenspel en timing
121 tot 128 - Trompet, melodielijn juist getimed
137 tot 143 - Fluit, klarinet, trompet. Melodielijn juist getimed.
137 tot 143 - Ook baslijn goed getimed
Iedereen vanaf 165 naar het eind, alles nakijken
Soldaat van oranje
Nog altijd de inzet op maat 17. Maar deze verbetert wel.
37 tot 45 - Klarinet groep melodielijn
45 tot 53 - melodielijn fluit, hoorn euphonium, trompet en klokkenspel
54 met opmaat en 56 met opmaat - fluit en klarinet 1, versiering
61 met opmaat - achtste triolen in fluit, klarinet 1, alt-sax, trompet 1, Euphonium en slagwerk.
vibrafoon en klarinet 2 denk nu even om maat 73, laat dat geen verassing zijn :)
Maat 100 - samenspel mallets en fluit
Vanaf maat 117 hebben we vorige week uitgebreid bij stilgestaan. Graag zonder fouten spelen!
Maat 153 en verder - begeleiding recht zetten
Maat 170 - let op invallen baslijn + trombone + pauken
Maat 176 - Fluit, alt-sax 1, tenor-sax, trompet, klokkenspel - goede zestienden spelen, goed timen en mét elkaar de melodielijn maken.
Maat 184 in trompet 1 en trombone, tel de duolen goed uit = Samenspel!
Maat 195 - melodielijn klarinetten
205 en verder - baslijn en drums goed samen
205 en verder - melodielijn in fagot, tenor-sax, bas klarinet, hoorn, trombone en euphonium.
212 en verder - melodielijn gaan we rechtzetten en 100% gelijk krijgen.
230 en verder tot slot de gelijheid in klarinet en gelijkheid en zuiver spelen van de melodielijn in fluit, sax en trompet.
Vanaf 240 herhaling van het begin.
Adventure!
Vorige week een weekje overgeslagen, dus extra tijd gehad om thuis te studeren. We zijn al lekker op weg met dit muziekstuk. Deze week wat meer focus op het middendeel vanaf E.
“In één toon kan een hele wereld schuilgaan.”
Arvo Pärt (1921–2006)
WIST JE DAT...?
Arvo Pärt (1935–nu) is een levende componist uit Estland die bekendstaat om zijn heel eenvoudige, haast stille muziek. In de jaren zeventig stopte hij een tijdlang met componeren omdat hij ontevreden was over zijn eigen stijl.
Na die lange stilte schreef hij in 1976 Für Alina — een piepklein werkje voor piano dat tegelijk een nieuw begin was. Met dit stuk vond hij zijn eigen unieke stijl, de tintinnabuli-muziek, waarin maar een paar tonen klinken maar toch een enorme ruimte, emotie en rust voelbaar is.
Je zou kunnen zeggen dat Für Alina het moment was waarop hij met één toon opnieuw leerde spreken. Luister hierboven naar de muziek.
Repetitieschema
- Inspelen (19:30 - 19:35)
- Stål Himmel (19:35 - 19:40)
- In A Gentle Rain (19:40 - 20:00)
- Sketches For Flute (20:00 - 20:20)
- Adventure (20:20 - 20:45)
Pauze
- Meat Loaf (21:00 - 21:20)
- Soldaat van Oranje (21:20 - 21:40)
- Orion (21:40 -21:45)
PIANO NEERZETTEN
Aantekeningen voor 17 okt 2025
Ik ben nog niet tevreden over de resultaten van het orkest in het algemeen. Er is nog te veel onzekerheid in stukken. Afgelopen week heb ik hier ook iets over gezegd tegen het orkest. Ik hoop dat jullie echt hard aan het oefenen gaan deze week en elkaar weten te verrassen met een behoorlijke vooruitgang de komende weken.
Bovenstaande het repetitieschema. Kijk onder de afgelopen data even wat er allemaal had moeten zitten.
“In één toon kan een hele wereld schuilgaan.”
Arvo Pärt (1921–2006)
WIST JE DAT...?
Arvo Pärt (1935–nu) is een levende componist uit Estland die bekendstaat om zijn heel eenvoudige, haast stille muziek. In de jaren zeventig stopte hij een tijdlang met componeren omdat hij ontevreden was over zijn eigen stijl.
Na die lange stilte schreef hij in 1976 Für Alina — een piepklein werkje voor piano dat tegelijk een nieuw begin was. Met dit stuk vond hij zijn eigen unieke stijl, de tintinnabuli-muziek, waarin maar een paar tonen klinken maar toch een enorme ruimte, emotie en rust voelbaar is.
Je zou kunnen zeggen dat Für Alina het moment was waarop hij met één toon opnieuw leerde spreken. Luister hierboven naar de muziek.
Repetitieschema
- Inspelen (19:30 - 19:35)
- Stål Himmel (19:35 - 19:45)
- Meat Loaf - The Hits (19:45 - 20:15)
- Soldaat van Oranje (20:15 - 20:40)
Pauze
- In A Gentle Rain (21:00 - 21:10)
- Top Of Rob (Malle Babbe deel) (21:10 - 21:25)
- Afhankelijk van wie er is: Sketches / Cry Me A River / Alma Latina.
Aantekeningen voor 24 okt 2025
Wat een fijne repetitie afgelopen vrijdag. Er werd goed geconcentreerd gemusiceerd. Het was duidelijk dat meerdere leden deze week hebben geoefend want het niveau is direct hoorbaar verbetert! Ga zo door.
Stål Himmel
We openen na het warmspelen weer met Stål Himmel. We hebben deze qua balans en noten nu wel goed zitten. Nu moeten we nog goed in de pulse van de muziek kruipen om het werk relaxed uit te voeren. Qua tempo lopen we wat vooruit gedurende het stuk. Dus we gaan volgende week even met de metronoom aan de slag om jullie het tempo van het middendeel goed te laten ervaren want daar lopen jullie voor de stok uit.
In A gentle Rain
We moeten echt het begin en het eind even goed instuderen. Ondanks dat het telkens anders gaat moet het toch wel een bepaalde structuur hebben. Luister nog eens naar de opname wat het idee is van het begin en het eind. We starten en eindigen in stilte. De regen moet duidelijk hoorbaar starten en geleidelijk stoppen.
De solo van Beau wordt elke week mooier. Nu je de samenwerking van het orkest met de piano hoort, voel je de begeleiding tot leven komen.
Soldaat van Oranje
We oefenen het hele stuk en alle overgangen een paar keer! Wees voorbereid en zorg ervoor dat alle lastige stukjes er deze week uit zijn.
Malle Babbe
We oefenen uit Top Of Rob even de overgang naar Malle Babbe en het hele Malle Babbe gedeelte. We oefenen weer even de overgang van couplet naar refrein.
Volgende week 31 oktober spelen we hem helemaal door.
Deze week een uitgebreide kennismaking met Meat Loaf
Meat Loaf - We missen de intentie nog!
Deze begint ook lekker te klinken. Qua notenbeeld hoor ik weinig foute noten of foute ritmes, maar het is nog niet de muziek van Meat Loaf. De intentie is nog niet wat het moet zijn. Mijn verzoek is de drie betreffende nummers eens even op je gemak door te luisteren deze week. Hieronder heb ik ze al voor je neergezet.
Lees ook de weetjes eens door en bekijk de video. Hier lees en hoor je waar die bombastische sound van Meat Loaf vandaan komt. Volgende week hoor ik dit graag terug in het stuk.
Meat Loaf - paradise By The Dashboard Light
Meat Loaf - Two Out Of Three Ain't Bad
Meat Loaf - Anything For Love
De mannen (en vrouwen) achter de chaos – de band van Meat Loaf
Als je naar Meat Loaf luisterde, hoorde je niet één artiest — je hoorde een rockopera die bestuurd werd door een stel muzikale karakters.
Daar was natuurlijk Jim Steinman, de geniekerige componist die nooit een normaal popliedje schreef. Voor hem was een nummer pas geslaagd als het dramatischer was dan een Wagner-opera én langer dan de gemiddelde rit naar de supermarkt. Hij dacht in donderwolken, kerkorgels en motoren die door glasramen vliegen. En Meat Loaf voerde het uit alsof zijn leven ervan afhing.
Maar zelfs een dramatische opera valt uit elkaar zonder een band die overeind blijft terwijl de zanger ontploft.
Op de piano zat Roy Bittan, rechtstreeks geleend van Bruce Springsteen. Hij speelde piano alsof hij tegelijk een zacht liefdesverhaal én een rockoorlog kon vertellen — altijd melodisch, maar met stalen vuisten.
Daarnaast stond Max Weinberg op drums. Geen fratsen, geen roffels om indruk te maken. Hij speelde alsof hij een locomotief bestuurde. Recht vooruit, strak, onverwoestbaar. Hij gaf de rest de vrijheid om hysterisch te doen — zolang hij op de rails bleef, ontspoorde niemand.
De bas werd vaak verzorgd door Steve Buslowe, de rustige kracht die je misschien niet direct hoort, maar wel voelt in je borstkas. Hij lijmde alles aan elkaar zonder een woord te zeggen.
En dan had je nog de stemmen op de achtergrond, zoals Ellen Foley en Karla DeVito. Zij waren niet zomaar backing vocals — zij waren de tegenstanders, de geliefden, de sirenes in Meat Loafs rockmusicals. Vooral in Paradise by the Dashboard Light hoor je het: zij zongen geen koortje, zij speelden mee alsof het een ruzie op leven en dood was.
Samen vormden ze geen traditionele rockband. Het was meer een theatergezelschap dat per ongeluk in een stadion was beland. En juist daarom werkte het.
WIST JE DAT...?
Leuke weetjes over Meat Loaf
- Zijn echte naam was Marvin Lee Aday, maar hij werd al op jonge leeftijd “Meat Loaf” genoemd vanwege zijn postuur. Hij heeft de bijnaam later officieel als artiestennaam aangenomen.
- Bat Out of Hell is één van de bestverkochte albums aller tijden. Met meer dan 50 miljoen verkochte exemplaren staat het in dezelfde lijst als Michael Jacksons Thriller en Pink Floyds The Dark Side of the Moon.
- Hij is ooit flauwgevallen… van de hoge noot. Tijdens een optreden van I’d Do Anything for Love viel hij letterlijk achterover nadat hij de laatste hoge uithaal eruit knalde.
- Acteercarrière? Zeker! Je komt hem o.a. tegen in The Rocky Horror Picture Show (1975), Wayne’s World (1992) en Fight Club (1999), waar hij de iconische rol van “Bob” speelde.
- Hij was fanatiek musicalacteur. Voor hij wereldberoemd werd als rockzanger stond hij op Broadway in Hair, The Rocky Horror Show en The National Lampoon Show.
- Hij had een fascinatie voor sport én horror. Zijn live-shows waren een mix van rockopera en theater, compleet met motoren, vampieren en dramatische scènes.
- Wat betekent “I won’t do that”? Fans vroegen zich altijd af wat hij niet zou doen in I’d Do Anything for Love. Het antwoord staat gewoon in de songtekst: he won’t forget the way you feel right now, he won’t forgive himself if they don’t go all the way, etc. Elke “that” verwijst naar de regel ervoor.
- Hij deed mee aan Celebrity Apprentice met Donald Trump en werd eruit gegooid na een ruzie over… verfkwasten.
- Zijn stem bereikte 3,5 octaaf, iets wat maar weinig rockzangers hem na kunnen doen.
Tot slot hieronder een video van het concert met het Melbourne Symphony Orchestra, een van de meest iconische Symfonische Rock concerten allertijden. Dit is Meat Loaf: Dramatisch, Strak, Emotie... Graag meenemen volgende week in jullie spel. Zie dit voor je!
Belangrijk!
De 40‑minuten‑challenge
De 40‑minuten‑challenge is inmiddels een vertrouwd onderdeel van ons orkest, en ook in het seizoen 2025‑2026 blijven we ermee doorgaan. Het uitgangspunt is simpel: besteed iedere week minimaal 40 minuten bewust aan je eigen partij. Niet ‘even doorblazen’, maar écht met focus. Zo maken we samen iedere repetitie én elk concert sterker.
Minimaal 40 minuten bewust oefenen per week — niet ‘even doorblazen’, maar met focus. Zo maken we samen iedere repetitie én elk concert sterker.
Waarom is dit belangrijk?
- 🎵 Betere techniek – Je ontwikkelt je vaardigheden sneller.
- 🌱 Meer zelfvertrouwen – Je kent je partij, dus speel je vrijer en met plezier.
- 💪 Krachtig orkestgeluid – Wat je thuis leert, hoor je samen terug in de repetitie.
- 🎶 Ruimte voor muzikaliteit – Minder ‘nootjes leren’, meer samen muziek maken!
Tips & Tricks voor thuisstudie
- 🗓️ Maak een plan – Kies één of twee stukken per week waar je bewust op focust.
- 🐢 Oefen langzaam – Begin rustig en verhoog het tempo geleidelijk.
- ⏱️ Gebruik de metronoom – Zo ontwikkel je gevoel voor timing en ritme. Probeer online metronoom
- ✏️ Markeer lastige plekken – Zo weet je meteen waar je focus moet liggen.
- 🎧 Neem jezelf op – Luister kritisch terug en ontdek waar je vooruitgang boekt.
- ⏳ Varieer je sessies – Liever 3x 15 minuten met focus dan één uur ‘op de automatische piloot’.
- 😊 Sluit af met iets leuks – Zo houd je plezier in het oefenen!
Samenwerken aan een inspirerende routine
In seizoen 2025‑2026 bouwen we samen verder aan een routine die iedere muzikant helpt groeien. Het doel? Een warming‑up die je helpt focussen én verbeteren, bijvoorbeeld met:
- 🎵 Lange tonen – Voor klank, ademsteun en focus
- 🎼 Toonladders – Ook de uitdagende met mollen en kruizen
- 🥁 Ritmische oefeningen – Voor timing en samenklank
- 🎶 Loopjes of etudes – Om techniek én muzikaliteit verder uit te bouwen
“De mooiste repetities beginnen thuis — met bewust oefenen, plezier maken én jezelf uitdagen. Zo ontstaat samen musiceren met nóg meer energie en betekenis!”
Er is iets bijzonders aan dat eerste moment van de dag waarop je je instrument in handen neemt. Nog vóórdat er een noot gespeeld wordt, hangt er een soort belofte in de lucht: dit wordt een muzikaal moment dat helemaal van jou is. Geen opdracht, geen verplichting — maar een cadeautje voor jezelf.
Over de kracht van een dagelijkse muzikale routine
De afgelopen tijd denk ik veel na over hoe we als muzikanten omgaan met onze tijd. We zijn vaak zo bezig met concerten, repetities en nieuwe stukken, dat we vergeten waar het eigenlijk begint: bij het opwarmen van onszelf. Niet alleen van het instrument, maar van adem, lichaam en aandacht.
De opwarmroutine – de basis van alles
Een opwarmroutine is iets wat je elke dag of wekelijks herhaalt. Een kort, vast moment van 5 tot 7 minuten waarin je jezelf voorbereidt op muziek maken. Het doel is niet oefenen, maar aanwezig worden.
Een goede routine raakt alle bouwstenen van muzikaliteit:
- Body – bewustwording van houding en ademhaling (Breathing Ground)
- Tone – het vinden van een warme, volle klank (Warm Resonance)
- Pulse – een natuurlijke ritmische stabiliteit zonder spanning (Pulse)
- Flow – soepele beweging tussen noten en registers (Flow)
- Scale Up – het activeren van techniek en toonladders met aandacht (Scale Up)
- Showdown – afronden met energie en expressie, alsof je al midden in een stuk zit (Showdown)
Deze routine is als het openen van een deur. Je stapt van de drukte van de dag naar een ruimte waar je alleen maar hoeft te luisteren, te ademen en te voelen. Na zeven minuten ben je niet alleen opgewarmd, maar ook afgestemd — op jezelf, op je instrument, en op wat muziek straks van je vraagt.
Studietijd – van routine naar inhoud
Na het opwarmen begint pas de echte studietijd: de periode waarin je 20 à 25 minuten met volledige aandacht werkt aan de muziek zelf. Hier verschuift de focus van lichamelijke voorbereiding naar mentale verdieping.
In deze fase denk je na over:
- frasering en muzikale lijnen
- klankkleur, balans en samenspel
- interpretatie en intentie
- hoe jouw partij past binnen het geheel van het orkest
Deze tijd vraagt rust, concentratie en nieuwsgierigheid. En precies dáárom is een goede opwarming zo belangrijk: als je lichaam en ademhaling klaar zijn, kan je hoofd zich volledig richten op de muziek.
Elke week iets nieuws meebrengen
Muzikale groei is niet iets abstracts — het gebeurt in kleine stapjes. Het uitgangspunt is eenvoudig: iedere week nét iets beter worden of meer kunnen dan de week ervoor. Breng elke repetitie iets nieuws mee. Dat kan een verbeterde ademsteun zijn, een beter gevoel voor timing, een mooier legato, of simpelweg meer rust in je spel.
De verantwoordelijkheid ligt bij ons allemaal. Wie thuis goed voorbereidt, maakt de repetitie voor iedereen waardevoller. Thuis leer je je eigen partij. Tijdens de repetitie leer je de partijen van je muzikale collega’s kennen. Zo ontstaat er ruimte om echt te musiceren — om te luisteren, te reageren en te beleven.
Begin bij jezelf
Daarom mijn uitnodiging: maak deze week eens bewust tijd voor jouw eigen routine. Niet als plicht, maar als investering in jezelf. Vijf minuten per dag om te landen, te ademen en je instrument wakker te maken. En daarna — een half uur om muziek te ontdekken met nieuwe oren.
Dat is waar groei begint: niet bij wat je speelt, maar bij hoe je begint te spelen.
Een routine is geen herhaling. Het is herontdekken. Elke dag opnieuw.
🎶
Overzicht Programma's
Concert 29 november 2025
Stål Himmel - Alan Fernie
Uitleg muziekstuk, eerste alinea voor uitleg.
En dit is de tweede alinea voor uitleg.
Iets belangrijks